15.5.2015

Koira autossa kesähelteellä?

Olen kirjoittanut tämän postauksen kesäkuussa 2013, mutta samoilla käytännöillä meillä mennään ensikin kesänä, joten nostan tämän ajankohtaisen asian taas esille.

****

Kaikki koiriensa kanssa harrastavathan tietävät että kesällä ei voi koiraa autoon jättää, koska auton lämpötila nousee nopeasti. Koira saa  helposti lämpöhalvauksen ja saattaa menehtyä siihen. Toisaalta harrastavien koirien kanssa tulee lähes väistämättä eteen tilanteita, joissa koiraa joutuu säilyttämään parkkeeratussa autossa. Tässä hieman meidän käytössä olevia vinkkejä tilanteen helpottamiseksi.

1) Kaikkein ahkerimmin meillä on käytössä farmariauton takaluukkuun sopia ILMAHAKA, jolla luukun saa jätettyä hieman raolleen suomessa myynnissä olevilla haoilla noin 10 cm rako auttaa ilman kierrossa, mutta estää koiria karkaamasta autosta. Tosin meillä koirat matkustavat autossa häkissä. Ilmahakoja on myynnissä useissa eläintarvikeliikkeissä ja niitä voi tilata myös netin kautta jos omasta liikkeestä ovat päässeet loppumaan (petenkoiratarvike, kulkukoira ja muita paikkoja löytää googlen hausta). Ilmahaka sopii myös auton sivuoveen, joten sitä voi käyttää myös muun kuin farmarimallisten autojen kanssa. Viime kesänä Loitsulla oli oma privaatti häkki auton takapenkillä jotta jokaisella koiralla oli riittävästi tilaa matkustaa ja tuolloin meillä oli takakontti ja sivuovi auki omilla haoillaan. Ulkomailla ilmahakoja on tarjolla monessa eri pituudessa ja suosittelen alkuperäisen valmistajan sivuja www.ventlock.com. (Tilauksessa, katsotaan milloin tulee kotiin saakka 9 tuumainen, jolla takaluukun saa vähän enemmän auki)

2) Toisena suosittelen ostamaan autoon/häkkiin muutaman lämpömittarin, joiden avulla auton lämpötilaa ei tarvitse arvioida vaan saa oikean lukeman. Itse olen kiinnittänyt takakontissa olevaan häkkiin pakastimeen suunnitellun muovisen lämpömittarin, jossa mitta-asteikko näyttää kesällä plussat ja talvella pakkaset. Näitä mittareita löytää lähes jokaisesta automarketista muutamalla eurolla.

3) Näiden jälkeen minun suosituslistalla on auton ikkunoiden tummentaminen. Meillä on heti oston jälkeen tummennettu kaikista farmareista takakontin ikkunat osaavassa liikkeessä. Tarjouksia kannattaa kysyä ja hinta on ollut noin 300 € tietämillä. Mielestäni erittäin hyvä sijoitus auton hankinnan yhteydessä. Tummennukset estävät auringon porottamisen suoraan sisään sekä samalla toimivat erittäin tehokkaana näkösuojana ja koirat voikin jättää autoon ilman että olisivat akvaariossa kaikkien katseltavana. Meillä on suosittu kaikkein tummimpia kalvoja ns. 5% kalvo. Vaikka kalvo on tumma on näkyvyys autosta ulos ollut riittävä. Lisäksi kannattaa opetella käyttämään niitä auton peilejä, sillä ei niitä siihen sivulle ole turhaan kiinnitetty.

4) Takaluukun ilmastointia voi tehostaan häkkeihin kiinnitettävillä tuulettimilla.

5) Lisäksi koiralla tulee olla tarjolla vettä. Häkkeihin on olemassa sopivia häkkikuppeja tai farmarin takaosaan voi laittaa vettä loiskumattomassa kupissa.

6) Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä voin suositella erilaisia koiran viilennysloimia tai viilennyspyyhkeitä, jotka on helppo kastella vedessä ja veden haihtuminen viilentää koiraa. Viilennyspyyhkeen osaa lähes jokainen ommella vanhasta froteepyyhkeestä ja palasta tarranauhaa. Viilennystakkien lisäksi on olemassa viilentäviä alustoja ja mm. viilennyspantoja mutta näistä ei kokemusta.

Agilitykisoissa ja treeneissä näillä kuumilla ilmoitta meilllä on koko takaluukku yleensä auki ja koirien näkyvyys rajoitettu verhoksi viritetyllä lakanalla. Huoltoaseman pihaan ollaan yritetty parkkeerata niin että takaluukku on puskaan päin, jolloin takaluukun raollaan oloa tuskin huomaa. Koirien olo on ollut erinomainen vaikka omistajat ovatkin poikenneet matkalla syömään tai kauppaan. Tietysti, jos mahdollista auto parkkeerataan varjoon tai niin päin että aurinko ei paista suoraan takaluukkuun. Matkojen aikana ilmastointi takaa ainakin etupenkkiläisille mukavat oltavat ja jos mahdollista niin pidän takapentin suksiluukun auki jotta ilma kiertää paremmin myös takaosaan. Hankintalistalla on langaton lämpömittari, jolla takaosan lämpötilaa voisi tarkkailla myös ajon aikana etupenkiltä käsin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti